Monday, May 3, 2021

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela? 

Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan perasaan ini. Aku seolah-olah merelakan kepergian kawan-kawan yang tidak sehaluan. Sudah lamalah aku terperuk dalam kesunyian dan nafas resah ketika berdamping dengan mereka. Akan tetapi, ketika melihat bahawa kelibat demi kelibat menarik bagasi ke kereta yang sarat dengan bagasi dan baju, aku semakin sedar bahawa aku hidup bersendirian seribu tahun lagi.

     Dari awal hingga akhir, aku dengan bayang-bayang. Aku sedar akan hakikat itu. Biarpun betapa banyak rakan yang masuk keluar dari bilik, aku tetap akan ditinggalkan dengan bayang-bayang sendiri. Masih ingat benar aku betapa jantung yang berharap ini diheret di atas jalan simen ke Amjal. Aku seolah-olah hidup derita dan bahagia bersama-sama bisik sendiri.

    "Seseorang itu tidak mati ketika menemukan ajal. Dia hanya disahkan mati ketika kehilangan harapan."

- Uchiha Itachi

    Entah berapakah kalinya hatiku sudah mati? Orang yang kuharapkan sudah kehilangan khabar. Kata-kata yang pernah mesra membisu begitu sahaja, dibawa masa tanpa jejak. Ruang sembang yang pernah ramai tinggal sunyi kini. Betapa degilnya aku tidak mahu menerima realiti bahawa aku telah benar-benar ditinggalkan, namun itulah realitinya. 

    Orang yang disayangi? Hah. Aku hanya menumpukan pandangan pada diri sendiri. Tiada sesiapa yang mampu mengail harapanku lagi. 



    

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...