Sunday, September 17, 2017

Kita Tidak Dapat Melawan-Nya

     Sekeluar aku dari perpustakaan Universiti Malaya, hujan padat yang senget diterbangkan angin sudah mengaburi deretan pokok yang menghijaukan mata dan pencakar langit yang terbiar dan lekang catnya. Angin yang menerpa pipi turut membawa batang-batang hablur hujan yang melanggar pipiku serentak, meninggalkan titis-titis pada kaca mataku——sungguh tidak menyelesakan daku. 

     Aku mendongak, memandang langit yang kelam. Di balik kekelaman langit, seakan-akan terjadilah pergolakan yang sungguh dahsyat di Arasy. Di Arasy yang sungguh jauh, berderumlah guruh yang seakan-akan gertakan antara dewa. Cahaya kilat melitupi sebahagian besar awan kelam itu, ragu-ragu hendak menyambar bumi. Cahaya itu menjadi panah, turun sebagai kilat setelah dibenarkan-Nya, merakamkan segala cela dan kehodohan manusia yang selalu berdosa tanpa disedari . Tuhan berniat memalukan kita, mengingatkan kita akan betapa tidak sempurnanya dan bebalnya kita. Bendera berkibar galak, kehilangan tertib yang sopan. Hatinya gelisah ketika menyaksikan kedatangan bencana ini, lekas berkibar sekuat-kuatnya untuk mengalu-alukan kebesaran-Nya. Semua orang menekup pipi dengan belakang telapak tangan. Inilah kebesaran Tuhan! Tuhan menghendaki bahawa kita menyembah-Nya dan sesiapa pun tidak dapat melawan-Nya.

     Tiba-tiba, batang-batang hablur hujan memanjang dan menajam, menjadi lembing yang berbisa, menusuk atap kereta yang tersekat di jalan. Sekarang, barulah aku menyaksikan hujan yang turun deras seperti lembing perang yang menerjah tanah, sebagaimana yang disifatkan oleh Shahnon Ahmad. Angin yang menyedari perubahan ini turut memadankan diri dengan taraf hujan, menjadi lebih kencang, lebih kejam menampar orang. Penghentakan yang kejam ke atas atap kedengaran lebih lantang dan tegas——niat pembunuhan lembing hujan lebih tegas sekarang. Maka, teksi sudah sampai. Aku, Ah Chai, Pokjim dan Emang terpaksa meredah hujan untuk mencapai sasaran. Sekeluar dari atap di depan pintu perpustakaan, lembing-lembing hujan itu menerjah tekukku, bajuku, begkku, rambutku tanpa peri kemanusiaan. Setiap penerjahan menyertakan angin yang kencang yang menghantar semacam kedinginan ke tulang. Aku menggigil, lekas menjeritkan: "Sejuk!" di dalam teksi. Sudahlah angin kencang mendinginkan tubuhku; sekarang lembing-lembing hujan yang dingin ini melemahkan sendiku pula.

     Di Kafe 12 Universiti Malaya, aku termenung kepada lembing-lembing hujan yang menyerang bumi serentak. Penyerangan yang padat dan kejam itu menjatuhkan kebingitan kepada suasana. Semua pemakan di sana terpaksa menahan nafsu bercakapnya mereka sehingga tekanan tenggelam dan timbul dalam hati kerana mereka tidak dapat melawan daulat Tuhan terhadap bumi ini. Aku langsung kehilangan keinginan untuk berkata. Meluatlah aku ketika melihat kawan di depanku yang asyik merenungku, merenung makananku dengan tangan yang saling menggenggam, dengan wajahnya yang berharap penuh. Dia seakan-akan ingin membuka mulut untuk berbual denganku. Aku meluat bukan kerana membencinya tetapi tekanan dalam hatiku daripada kebingitan penerjahan hujan memaksa dia diam kerana sesungguhnya, aku tidak dapat melawan Tuhan! Sekalilah aku bercakap malah menjerit untuk memperdengarkan suara, sekalilah Tuhan menderumkan kafe ini dengan guruh, menyuruh kami diam dan mendengar-Nya, menyembah Dia yang jauh lebih sempurna daripada kami. Kata-kata kami hina; hanya nasihat-Nyalah yang termulia.

     Tuhan tidak murka. Dia hanya menekankan ketegasannya sebagai tuan kepada kita. Dia hendak mengingatkan kita bahawa Dialah tuan kita——sesiapa pun tidak dapat melawan lembing hujan-Nya yang kejam menerjah tubuh; sesiapa pun tidak dapat menjerit lebih kuat daripada bunyi padat lembing-lembing hujan yang dihentakkan-Nya serentak ke atas bumi. Kebesaran Tuhan yang diturunkan ini menghormatkan dan menghambakan kita akan-Nya.

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...