Pandanganku menapak pentas yang
sibuk dengan orang Cina yang masing-masing tunduk, bertungkus-lumus mengangkat
dan menurunkan batang kayu di tangan untuk memusingkan Yoyo Cina
selaju-lajunya. Wajah mereka setegang benang yang direntangkan; tangan mereka
terayun selaju aliran kecemasan akan kegagalan menghantar kerja kursus pada
hari esok. Seorang mengejar irama tangkas seorang lain. Ketangkasan mereka tidak dapat dikawal mereka sendiri
tetapi terpaksa disesuaikan dengan kelajuan pakar-pakar lain. Yoyo Cina itu
berputar ligat, menanti saat kecemerlangannya…
Kegagalan dalam kalangan bijak
pandai amat memalukan orang. Lihatlah seorang lelaki berkaca mata berbingkai
hitam tebal yang berdiri di belakang pentas dengan wajah kekoknya itu. Dia
melambungkan Yoyonya tetapi Yoyo itu tidak tersambut, berguling di atas pentas
sedang orang lain dapat mengayunkan Yoyo Cina ke kiri dan ke kanan dalam
lingkungan yang besar sehingga kehebatannya ini mendapat tepuk dan sorak “woooo”
yang mengiktiraf wibawanya dalam pemainan Yoyo Cina. Kini, badan lelaki yang
berkaca mata hitam tebal itu tidak tahu hendak bergerak ke mana. Wajahnya kekal
tenang, menahan kemaluan yang memerahi pipi, dihiasi senyum “alamak”. Dia
tersenyum tegang dan kekok dengan kemesraan penuh, terpaksa mengangkat tangan
lalu undur ke belakang pentas, mengakui kekalahannya.
Kegagalan di pentas Yoyo Cina begitu
biasa pada pemain-pemain Yoyo Cina. Seorang wanita Cina yang tinggi langsing
badannya tidak sengaja menjatuhkan Yoyo Cinanya ketika memusingkan Yoyonya.
Apabila menyedari bahawa irama pantasnya terputus daripada irama pantas orang
lain, dia lekas berhenti, berdiri tegak, mempamerkan wajah serius kepada
khalayak lalu mengangkat tangan. Tangannya tegak dan yakin—dia langsung tidak malu akan kekalahannya. Dia terang menghantar
mesej kekalahannya kepada khalayak dengan riak wajah seriusnya. Wajahnya
berkata: “Minta maaf, aku telah kalah.” tanpa segan silu. Setelah itu,
langkahnya tetap undur ke belakang pentas. Dia menganggap bahawa kegagalan itu begitu
biasa dalam dunia perlumbaan yang sibuk ini lalu mencapai Yoyo Cina tambahan yang
terbiar di atas pentas, meneruskan pemainan Yoyonya yang mencemaskan orang dan
menuntut kemenangan. Dia tentu berasa malu dalam hatinya kerana gagal menyamai
gaya orang lain yang tangkas dan sempurna itu.
Inilah pentas Yoyo Cina. Pemain-pemain
Yoyo masing-masing keras memberikan persembahan terbaik di hadapan khalayak.
Mereka menggetarkan tangan yang kurus sehingga tersembul tulang untuk
memusingkan Yoyo ke tahap paling laju dan Yoyo yang berputar ligat itu sedang sabar
menunggu detik kecemerlangannya. Yoyo Cina yang sabar berputar ligat, laksana
roda basikal yang tidak terlihat kekisinya kerana berputar terlalu laju, semakin
menyerlahkan cahaya kegemilangan seterusnya dan apabila kesempatan yang paling
sesuai itu sampai, Yoyo Cina terus melonjak tinggi ke puncak, mendepangkan
tangan, mendakap setiap sorak dan jerit takjub yang menerpanya. Saat itu
memerlahan pada mata penonton. Saat itu diabadikan oleh cahaya kamera dalam
sejarah peradaban Cina.
Namun begitu, saat seterusnya
selepas saat puncak itu berlalu paling penting dalam suatu persembahan Yoyo
Cina. Hati pemain Yoyo pasti berdebar-debar dan keyakinan yang merudum terpaksa
dihelanya bersama nafas tatkala Yoyo Cina yang berputar pantas di udara kian
mendarat. ‘Aku mesti menyambut Yoyo ini,' dia bertegas dalam hati. Kalau Yoyo
itu tersambut, jerit takjub dan sorak menggetarkan kebanggaan dalam hatinya.
Bagaimanakah keadaannya kalau Yoyo Cina itu gagal tersambut? Pasti malulah dia!
Namun demikian, apatah dayanya? Manusia tidak sempurna, persembahan Yoyo Cina
ini tidak tentu dan tidaklah Yoyo Cina itu dapat disambut setiap kali kerana
manusia tidak sempurna sekalipun perlatihan berkali-kali diusahakan! Maka
mereka terpaksa reda, tiada masa untuk membelai rasa gundah-gulana dalam hati.
Mereka hanya perlu menghiris kehampaan, kemaluan dan kekesalan, meneruskan
persembahan dengan mencapai Yoyo Cina yang lain, terus menggoyangkan tangan
yang memegang kayu ke atas, ke bawah untuk memusingkan Yoyo yang dikawal tali
yang berikat pada kayu itu sehingga bahawa saraf hijau menonjol pada tangannya,
pada tepi dahinya pun tidak diendahkannya…
Aku bersimpati terhadap mereka
sebenarnya. Pemain-pemain Yoyo terlalu tertekan dalam hati dan hanya mengejar ketinggian
pelambungan Yoyo Cina, ketangkasan, kemenangan, sorak dan nama baik sehingga
mengabaikan tiga rasa yang paling penting dalam kehidupan yang manusiawi:
kegembiraan, kemarahan dan kesedihan. Mereka telah dilatih menjadi robot yang
keras menggenggam hatinya yang kian merudum sebagai akibat tidak tersambut Yoyo
Cina yang telah dilambungkannya; mereka telah dilatih menjadi pelumba yang
mengejar kepantasan, tidak berhenti-henti tangkas mengangkat dan menjatuhkan
kedua-dua belah tangannya yang memegang kayu yang berikat tali yang mengawal
Yoyo Cina ke atas dan ke bawah sekalipun tangan sudah letih, sudah menonjolkan
saraf hijau sebagai tanda kerajinan yang melampau. Mereka juga terpaksa
berlari, berlari dan terus berlari untuk menyamai irama pantas orang lain yang
begitu berjaya pada mata penonton. Pemain Yoyo seperti aku—bekerja siang malam sehingga keletihan pun dibiasai dan perlu disuntik
dengan semangat positif untuk terus berjuang; sehingga kesedihan dianggap
kecacatan; sehingga kegembiraan dianggap melalaikan usaha…
“Jom, kita pergi minum teh.” Ajakan aku ini pasti mengail air mata para pemain Yoyo Cina kerana mereka bagai tidak terminum air terjun bening yang terbentang di hadapan mereka ini.
No comments:
Post a Comment