Sunday, July 2, 2017

Hikmat Bas

     Bas memunyai semacam kuasa ghaib. Penumpang bas pasti tidur seketika nanti biarpun mereka memandang kanan, belakang sambil berbual cergas sekarang. Siapa-siapa pun tidak dapat lepas daripada nasib ini.

     Kepala-kepala yang begitu pilu selepas terpisah daripada anggota keluarga mereka tergoyang-goyang ke kiri, ke kanan seiring dengan getaran bas yang membunyikan semacam dengung yang menyeru mimpi. Perlahan-lahan, kepala-kepala yang tergoyang-goyang tidak bernyawa ini melentok ke bahu setelah dibuai ke dalam mimpi.

     Aku yang membesarkan mata sambil membaca buku untuk menghilangkan rasa mengantuk pun hairan kerana getaran dasar bas di punggungku menghasilkan semacam keselesaan lama-kelamaan yang  makin melenakan mataku. Tambahan pula, dengung bas yang senada selama-lamanya itu mengebaskan pikiranku malah letihlah otakku yang mencuba menduga makna di balik dengung senada itu. Otakku terumbang-ambing di sempadan kenyataan dengan mimpi, menyeru supaya aku tidur sekejap, merehatkan otak, nanti baru membaca buku.

     Aku mengira itu sebagai hikmat bas yang tiada terjelas. Namun begitu, apabila bas berhenti membayar cukai perjalanan, aku tercelik segar, seolah-olah terlepas daripada lambaian dengung mimpi. Getaran dan dengung baslah punca mengantuk, aku mengira.

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...