Friday, June 30, 2017

Dulu...Sekarang...

     Dulu, apabila dipanggil makan keropok lekor yang berasap terhidang di meja makan, aku yang menghadap komputer, menonton sesuatu tayangan yang menarik minat menggelengkan kepala sahaja. Aku tidak hendak meminyaki tangan —— leceh, nanti aku terpaksa mengangkat punggung yang sudah tetap dengan dukungan minat YouTube.

     Sekarang, aku tidak memandang komputer pun, terus ke dapur apabila dipanggil. Batang keropok lekor yang paling banyak aku makan. Tambahan pula, batang keropok yang berasap, anjal yang dipersedap oleh kicap keropok lekor yang manis pedas itu memang menyelerakan daku! Nikmat nyata pada mulut itu kembali kurasai semula!

     Dulu, mak selalu menyeru: "Hang, mari ke Ten Ten!" Walaupun aku mengetahui niat ibu yang menghendaki aku mengambil angin sekejap, aku masih menggelengkan kepala kerana tayangan YouTube lebih menarik minatku manakala perjalanan di pusat membeli-belah...sudahlah. Aku tidak suka melihat patung dan baju yang tidak beroh.

     Sekarang, aku tidak hendak menduniakan komputer dan telefon, maka aku melebarkan pintu hati, setuju keluar membeli-belah dengan ibu. Hatiku terbuai-buai, seperti bakul yang sedang kupegang pada pergelangan tangan sekarang. Aku berasa tidak berapa dikongkong setelah aku meninggalkan ketagihan telefon dan komputer. Mungkinlah dunia nyata membenarkan bahawa aku bernafas lebih banyak daripada dunia khayalan Internet yang mencederakan orang melalui kata yang setajam lidah. Walau bagaimanapun, aku tetap tidak suka memandang benda-benda yang tetap! Aku memang memandang jualan tetapi pandanganku menembusi jualan itu, kosong, bukan menghinggapi jualan. Pandangan yang menembusi jualan tidak memberikan apa-apa makna malah terasa tidak beroh, tidak seperti pandangan terhadap seorang wanita yang bergincu merah: itu bukan penembusan tetapi penghinggapan! Itu sebab utama bahawa aku hampir menyeret setiap langkah di MyDin sambil menguap-nguap pada hari ini!

     Mengapakah aku rela keluar? Mungkinlah aku sudah bermula menyedari berharganya setiap detik semasa kehidupan.




No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...