Saturday, June 17, 2017

Keselamatan

     Apakah keselamatan? Yang aku maksudkan bukan langkah keselamatan untuk pencegahan sesuatu bencana tetapi rasa selamat. Dengan sesetengah orang, aku berasa selamat bergaul.

     Pada hari ini, aku keluar dengan kawan itu. Kawan itu berhati lurus, berpikiran mudah, sangat mudah dihubungi.

     Keselamatan aku rasai apabila seseorang kawan tidak kisah, tidak menguap dan menghitamkan muka yang bosan apabila aku tidak bercakap dengannya. Dengan itu, aku tidak perlu memerah otak untuk mencari tajuk kesukaannya dan membimbangi bahawa dia akan bosan dengan daku apabila aku enggan berkata sepanjang hari. Kawan aku itu jenis ini, sama seperti aku: berjalan-jalan di pusat membeli belah dengan muka bosan tetapi sebenarnya sedang menikmati keringkasan suasana di sana.

     Keselamatan aku rasai apabila seseorang kawan tidak begitu banyak permintaan: hendak makan ayam goreng ini, hendak membeli baju Padini, tidak suka bergaul dengan orang yang sekaku kayu yang tidak tahu berkomunikasi. Kawan yang sikit permintaan paling senang digauli kerana apa-apa yang anda cadangkan pasti dianggukinya. Kalau aku hendak makan makan malam di Food Court, aku akan bercadang dengan suara yang berhati-hati kerana takut bahawa cadanganku bercanggah daripada cadangan yang telah ada dalam hati mereka sehingga mereka berdengus atau menghitamkan muka. Walau bagaimanapun, kawan aku itu mengangguk sahaja lalu berkata: "Jom, sebenarnya aku nak makan di sana juga, murah." Dia begitu sikit pintaannya sehingga hanya makan makanan yang murah. Kalau anda selalu mengundangnya ke Midvalley, KL Gateway, dia pasti menolak pelawaan anda dengan alasan hendak menjimatkan duit.

     Pada hari ini, aku menonton wayang dengan kawan aku itu. Aku agak bimbang bahawa penemananku akan membosankannya kerana apabila aku berjalan-jalan di pusat membeli belah, aku tidak tahu hendak berbual tentang apa. Kebetulanlah dia diam juga. Oleh itu, kita bagai dua orang asing yang tidak berkenalan: dia berjalan di hadapan, aku berjalan di belakang. Hatiku terasa juga kerana kegagalan aku dalam perhubungan. Aku berharap agar aku pemidato yang petah berkata, pandai mencari tajuk hangat. Namun begitu, itu bukan daku. Aku sebenarnya pendiam yang malas membuat reaksi besar, malas melanjutkan percakapan. Perkataan yang ringkas sudah mencukupi perhubungan aku dengan kawan.

     Di dalam panggung wayang, aku tidak selesa sebenarnya. Pikiran yang kalut berlegar dalam otak kepalaku: adakah dia bosan dengan daku? Adakah dia lebih suka bergaul dengan kawanku yang suka bercakap itu? Kami berdiam sahaja, merenung papan layar panggung wayang yang menayangkan iklan. Entah kenapa, senyum syukurku mudah diukirkan pada bibir apabila aku dengannya. Mungkinlah aku menyukai orang yang mudah pintaannya. Gurau pun menjadi mudah. Titik lucunya mudah dicuit. Suara berdekah-dekahnya selalu kedengaran di panggung wayang apabila kawanku itu  menonton babak yang melucukannya sedang babak itu tidak begitu lucu padaku.

     Terima kasih kerana menemani jiwa yang kering ini, kawanku.

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...