Saturday, June 10, 2017

Kegembiraan Asli yang Tidak Kembali Lagi


Aku penat mengejar jaya dan cita-cita. Setiap hari, aku menulis novelku. Apabila bermula menulis, aku pun bermula lari daripada tekanan penulisan seketika dengan Tetris Battle. Oleh hal demikian, aku mencari cakera padat Gamehouse untuk memuat turun Diner Dash semula yang aku mainkan pada zaman kanak-kanak untuk mencari kegembiraan yang asli, yang lahir daripada hati kanak-kanak.



     Walau dengan apa ragam aku bermain Diner Dash pun, aku tidak tercari kegembiraan ringkas itu lagi. Dulu, aku akan cepat mengklik meja ini, meja itu dalam mainan untuk memastikan bahawa setiap pesan pelanggan diterima dan pelanggan tidak marah lalu pergi, seterusnya bintang capaian pun berkurang dan markah sasaran tidak tercapai. Tambahan pula, adik dan saudara mara akan mengelilingku, melihat permainanku dengan mulut separuh ternganga. Kehidupan dulu memang sangat meriah.

 

     Sekalipun tidak ingin, aku terpaksa menghadapi kedewasaan juga. Aku telah besar. Kegembiraan asli zaman itu sudah hilang setelah diuji dengan pelbagai cabaran, kemalangan dan kesedihan. Entah ke manalah rasa gembira itu melayang. Kegembiraanku sekarang pada waktu bermain Diner Dash bercampur dengan kebimbangan bahawa kerja tidak disiapkan. Kegembiraan sekarang tidak tulen lagi sebaliknya berbaur dengan berbagai-bagai kerisauan yang sebenarnya tidak diperlukan dan pemalsuan yang disengajakan dengan harap bahawa pemalsuan itu memperdaya hati yang resah.



     Aku telah mencuba beberapa cara untuk mencari kegembiraan asli kembali tetapi gagal. Aku hendak bermain The Sims 2 semula, mencari kegembiraan apabila melihat seisi keluarga dalam mainan itu bersama; apabila membina rumah kaya. Namun begitu, cakera padat itu tidak ada dalam pasaran lagi. Ibuku menanyai kedai demi kedai tetapi kebanyakan kedai menafikan keadaan mainan elektronik itu. Jika The Sims 2 ada pun, mereka tidak termuat turun mainan yang rumit dengan Windows 10 canggih yang tidak sesuai dengan umur mainan itu.



     Apatah daya? Hati sudah dewasa, sudah mengenal pelbagai falsafah yang memperlagakkan aku sebagai pemikir yang murung, petindak yang waras. Kanak-kanak yang suka meluru lebih gembira daripada orang dewasa yang selalu berpikir.


No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...