Sunday, June 11, 2017

Pembencian Keburukan yang Kekal?

     Apakah kebencian yang kekal? Seorang yang anda benci mengganggu anda setiap hari dengan sindirnya, lawak kuningnya. Anda membencinya kerana dia tidak bermoral, maka anda menjauhinya setiap hari.

     Pada suatu hari, anda berasa sunyi. Anda hendak mencari kawan berbual tetapi apabila melihat puak demi puak yang hanya tertawa dalam puak masing-masing, anda tidak berdaya mencari siapa-siapa pun. Pada masa ini, musuh anda mendatangi anda lalu menepuk bahu anda: "Eh, si ulat buku! Membaca buku lagikah? Marilah, malas sikit tak apa, kehidupan hanya sekali,..." Selepas menghalang anda menjadi diri sebenarnya, dia memulakan lawak kuning tanpa memedulikan kesudian anda. Rentak sayu bermain dalam hati. Rupa-rupanya, pada saat paling sunyi, musuh andalah yang terapat dengan anda.

     Oleh itu, anda mencuba melembutkan hati, bergaul dengannya. Musuh anda ini, walaupun menjengkelkan orang di kelilingnya kerana sering menyindir orang lain, dia mengambil berat anda. Anda ingin mencecah sinarnya agar dikenal ramai juga.  Maka itu, anda belajar menyindir orang di keliling dan orang bermula melengkungkan kening: "Eh, si baik sudah menjadi jahatkah?" Maka menerima andalah mereka sebagai orang terkenal. Namun begitu, pada akhir, anda masih dipandang rendah oleh orang lain kerana mengikut gelagak musuh yang anda benci pada mula.

     Anda tidak rela mengikut musuh anda itu lagi tetapi anda mengira bahawa dialah yang mengambil berat anda pada saat bahawa anda paling sunyi. Namun begitu, mulutnya busuk, matanya kuning. Adakah kawan sebegini baik digauli? Tidak. Maka anda meninggalkannya. Anda tidak menyahut sindir dan jenaka kuningnya. Dia yang payah memercikkan air liur kepada anda setiap hari pun semakin hari semakin renggang dengan anda lalu menggauli kumpulan terkenal yang lain.

     Anda hendak mencari kawan yang mulia budinya tetapi anda bermula perasan bahawa setiap orang ada kumpulan sendiri, memang tidak dapat disertai kecuali anda menjadi seperti mereka: bercakap seperti mereka, bergaya seperti mereka. Anda tidak menghendaki pemalsuan diri umpama itu.

     Jadi, anda pun bersendirian. Musuh yang anda benci pada mula terus anda benci.

     Walau bagaimanapun, perkara pokok dalam tajuk ini: adakah kebencian itu kekal? Jika musuh anda mengambil berat anda, anda tentu terharu lalu memperbaikinya sekalipun dia jahat dan anda memang tidak suka akan perangainya. Hal ini berlaku kerana dia teman pada saat terpenting anda ——— saat kesunyian, Pelik betullah manusia ini! Orang yang dibenci, yang berakhlak buruk disukai semata-mata kerana menyindir diri pada saat sunyi.

     Aku bermula meragui: adakah orang baik yang sebenar-benarnya di dunia ini? Orang baik sepatutnya membenci orang buruk tetapi sifat ragu-ragu manusialah yang telah menjadikan bahawa orang baik menyukai orang buruk kerana biasa akan sindir dan kata kesatnya sehingga menjadikan segala perkataannya penawar kesunyian. Betulkah perbuatan itu? Adakah pembencian keburukan yang kekal?

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...