Friday, June 16, 2017

Meletakkan Kecemburuan

Kehidupan yang ringkas sering menambat senyum pada wajah. Aku tidak cemburu lagi akan kawanku. Pada hari ini, daripada kawanku itu sendiri, aku mendengar bahawa dia mendapat CGPA 3.71. Dulu, hatiku akan berpikir: "Eleh, hebatlah, hebatlah, aku tahu, aku orang yang lebih lemah daripadanya, tidak dapat berubahlah hakikat ini." Sekarang, aku hanya tersenyum, hatiku tenang sekalipun CGPAku hanya 3.57, besarlah jurang markahku daripada markahnya. Hatiku menumpang kegembiraannya. Kehidupan tidak perlu begitu meletihkan diri dengan kecemburuan dan pembandingan. Hiduplah ringkas, hiduplah dengan diri yang sebenar-benarnya.

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...