Saturday, June 10, 2017

Penilik Nasib

     Kita tidak memercayai penilik nasib kerana ibu bapa sudah memakukan pernyataan bahawa mereka merepek untuk mengaut wang sejak kecil lagi pada pikiran kita. Oleh itu, kita benci akan sikap mereka yang tidak jujur dan tidak pernah melayan panggilan mereka. Segala ajaran mereka khurafat dan tidak berasaskan sains yang menilai logik berlakunya sesuatu kejadian dunia. Namun begitu, kalau ramalannya tepat, adakah anda akan mengubah tanggapan buruk anda terhadap penilik nasib? Jika anda memercayai kuasa ketuhanan penilik nasib, ke manakah perginya akhlak mulia anda yang hanya memercayai Tuhan yang esa? Ke manakah pertimbangan kita yang rasional?

     Walaupun begitu, jika tilikannya memberikan manfaat kepada anda, adakah penilik nasib ini anda kira sebagai pekerjaan yang mulia, yang memberikan kegembiraan kepada orang lain?

     Seorang pemudi 21 tahun yang berpelajaran tidak memercayai penilikan nasib. Dia sudah muak menyaksikan penilik nasib yang berlagak pandai, kononnya dengan menyentuh telapak tangan, tukang nasib itu dapat menilik nasib seseorang. Padanya, pelajaran mereka lebih rendah daripada pelajarannya. Maka itu, orang sebegini hanya memandang wang, tidak mementingkan akhlak dan hubungan antara manusia.

     Pada suatu hari, seorang penilik nasib yang memakai kain guni buruk di luar baju santainya memanggil dan menggamitnya. Dia tidak peduli kepada panggilannya kerana ramalannya pasti tidak tepat. Penilikan nasib hanya membazirkan masa dan wang. Apabila dia degil membelakanginya untuk pergi...

     "Cik, bapa awak berkahwin lagi, kan?" penilik nasib itu bertanya.

     Gadis itu terperanjat. Bagaimanakah dia tahu? Adakah pada belakangnya, terpahatlah tulisan ghaib yang hanya mampu dilihat peramal nasib itu? Dengan rasa ingin tahu, gadis itu perlahan-lahan mendekati penilik nasib itu dengan muka tidak percaya lalu menghulurkan telapak tangannya.

     Melalui wajahnya dan garis telapak tangannya, penilik nasib itu meramalkan suratannya. Dia mengecilkan mata, mengamati muka gadis itu. Diberitahukannyalah bahawa pemudi itu akan menemui lelaki takdirnya pada malam ini. Pemudi itu tidak percaya tetapi tetap segan mengangguk dan membayar khidmatnya.

     Sudah banyaklah kali bahawa dia mendengar bohong begitu. Di manakah mungkinnya bahawa dia memperoleh teman lelaki? Dia yang sederhana ini tidak dipandang oleh bungkusan luar yang cantik pun...

     Namun begitu, keajaiban berlaku pada malam itu. Semasa memandu kereta ke restoran, dia membeliakkan mata, menekan berek sekuat-kuatnya kerana seorang nenek menyeberang jalan tiba-tiba. Seorang lelaki yang bulat matanya, rambutnya labuh ke dahinya memapah nenek itu menyeberang jalan. Lelaki itu agak kacak juga, menyentuh hati pemudi itu sehingga matanya bulat bersinar-sinar ketika memandangnya.

     Di restoran, dia menjumpai lelaki itu sekali lagi. Lelaki itu duduk di sudut kirinya. Pemudi itu bermula berpikir: "Adakah ini takdir?" Dia bermula meragui ketepatan perkataan penilik nasib itu.

     Tali takdir masih tidak ingin melepaskannya. Di panggung wayang, gadis itu tidak menyangka bahawa orang yang duduk di sebelahnya lelaki yang ditemuinya di restoran tadi! 'Apakah sebab kebetulan itu daripada sudut sains?' gadis itu mencondongkan kepalanya, berpikir. Dia menertawakan diri, menggeleng, tidak terdapat jawab.

     Walau bagaimanapun, perkataan penilik nasib itu khurafat, tidak mengikut kewarasan sains! Bagaimanakah penilik nasib itu dapat memperoleh kuasa ghaib sedemikian?

     "Selamat petang. Saya menemui Cik tadi di restoran. Kebetulan ya?" lelaki itu menyapanya.

     "Ya, saya pun. Pelik, kan?" gadis itu tersenyum segan.

     Akhirnya, mereka menjadi kawan rapat, berkembang kepada kekasih. Apabila memikirkan pemandangan rendahnya terhadap penilik nasib, dia sesal. Ramalannya yang  menjadi nyata ini memenuhi hatinya yang gersang setelah ayahnya lari dengan wanita lain dengan kasih yang tertakdir ini. Oleh itu, adakah penilik nasib selalu salah, tidak bermoral kerana menipu wang orang lain? Kalau tilikannya yang baik dapat membahagiakan orang, apakah salahnya penilik nasib? Kalau bukan peringatan peramal itu, pemudi itu mungkin masih bingung mencari teman kehidupannya. Dia  bermula meragui kerendahan nilai khurafat...





No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...