Thursday, June 22, 2017

Oh, Seriusnya Engkau!

     Oh, seriusnya engkau memegang buku Jawi, menghafal Alif, Ba, Ta; membuka lagu Alif, Ba, Ta sebelum aku berupaya menghafal semua huruf! Aku memahami kesungguhankau dan tidak dapat menafikan keahliankau dalam penulisan Jawi lagi. Engkau sungguh alim, melagukan Alif, Ba, Ta kepadaku tiap-tiap hari sehingga aku bosan akan lagumu. Namun begitu, peperiksaan Jawi telah berlalu. Di manakah buku Alif, Ba, Ta engkau? Eh, tidakkah engkau menyanyikan Alif, Ba, Ta lagi dengan suara sesuci kanak-kanakkau lagi? Lihatlah aku: aku masih menulis Jawi, tidak dikiralah musim kursus Jawikah, musim selepas kursus Jawikah, musim kepupusan Jawikah. Ke manakah keseriusankau pada waktu PPISMP Penggal Kedua? Oh, seriusnya engkau! Pernah ngilulah telingaku oleh bisik-bisik dan suara terperanjat tentang keahliankau dalam Jawi tetapi sekarang...tidak lagi.

     Orang cetek lahiriah.

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...