Friday, June 23, 2017

Apakah Perkataan Buku-buku di Perpustakaan?

Apakah Perkataan Buku-buku di Perpustakaan?

Sehari berdingin di Perpustakaan Lokman Musa
Sekumpulan buku rapi tersusun
Tidak disentuh; menguning, menua
Membiarkan masa menghanyutkan kegemilangan cerita lama
Lautan ilmu baharu mengguling dari belakang
Menenggelami dan mengganti lautan ilmu kolot.

Buku di sana tampan belaka
Masing-masing angkuh terdiri megah
Berhias dengan kulit istimewa
Lebih kaya pelbagai ilmu rahsia

Namun begitu
Mereka sunyi
Mahasiswa tidak menjeling mereka langsung
"Beleklah aku! Selamilah aku!" buku-buku merayu
Setiap kali mahasiswa berlalu
Dia berkata
Sungguhpun berusia
Aku masih bernilai dan berisi kekayaan sarjana.

Mengapatah engkau tidak datang?
Adakah sini penuh udara sejuk yang bosan?
Membuai mimpi meleraikan tumpuan?
Berpuluh-puluh tahunlah buku-buku mendukung harap
Namun hanya daunlah yang diterbangkan memasuki perpustakaan.

Dunia ini memang nyata
Manusia berteraskan lahiriah bukan rasa
Maranya kerja kursus maka diambil buku sini sana
Buku dibelek sepintas lalu
Hanya mencari ayat yang terjitu
Selepas nilai buku habis dipergunakan
Dibuang di meja merata-rata
Tanpa usaha menyusun
Menghargai nilai sebuah buku.

"Beleklah aku! Selamilah aku!"
Itu rayuan sebuah buku
Mengharapkan datangnya seorang ilmuwan
Membaca mereka bukan kerana kerja
tetapi menghayati keklasikan dan perhargaan
yang terbenam dalam muka surat yang tidak pernah dibelek
yang dihinggapi debu yang menghilangkan sinar.








No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...