Sunday, June 11, 2017

Aku Tidak Riak

     Aku tidak riak, serius. Aku membuat perkara mulia semata-mata demi tujuan baik.

     Kadangkalalah aku akan menulis kesalahan tata bahasa yang kurang disedari orang ramai dalam Facebook. Tujuan baik aku mengingatkan mereka agar mereka tidak mengulang kesalahan kecil yang mampu mencemari rupa bahasa Melayu. Semasa melihat bilangan kesukaan orang yang semakin hari semakin banyak, aku puas kerana orang ramai mengambil berat soal bahasa.

     Maka aku mendapat galakan untuk menulis kesalahan tata bahasa yang lebih banyak. Namun begitu, setiap kali aku mengirim tulisanku, aku akan memeriksa kiriman itu semula setelah menutup Facebook lima minit tadi. "Hmm, 15 kesukaan," hatiku puas lalu aku menutup Facebook. Selepas beberapa minit yang singkat berlalu, aku membuka Facebook semula untuk menyemak bilangan kesukaan —— semata-mata untuk menyemak bilangan kesukaan supaya aku mendapat kepuasan dan keagungan kerana tulisanku bermutu tinggi, bukan puas kerana kesukaan yang lebih banyak bermakna bahawa orang yang lebih banyak mendapat manfaat daripada kirimanku!

     Aku pernah memberi tahu hatiku: "Aku tidak riak." Apakah yang sedang kubuat sekarang?

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...