Thursday, June 29, 2017

Lari daripada Maut yang Berkejar

            Aku masih gementar walaupun tahu bahawa itu hanya mainan. Dua orang yang menjadi hantu pengejar itu seiras Paul Simon dan Art Garfunkel yang berbaju putih panjang! Seorang tinggi, seorang rendah. Hantu yang serupa dengan Art Garfunkel itu berambut panjang sehingga beberapa utas rambut hadapan menutupi dahi. Mukanya berbedak serba putih dan bawah matanya bergaris celak merah, mulutnya dihitamkan. Dia memakai jubah panjang yang hanya khas dipakai hantu. Hantu yang serupa dengan Paul Simon pula lebih rendah, berdiri di kiri Art Garfunkel. Mukanya tidak berapa jelas kerana terlindung oleh Art Garfunkel yang berhadapan dengan lampu mentol bulat zaman nenekku yang memancarkan cahaya kekuning-kuningan yang lemah. Namun, yang terlindung itu lebih mengerikan daku: samar-samar kelihatanlah bahawa beberapa ketul dagingnya terkeluar dari muka sehingga menampakkan darah dan daging dalam ; sebatang gigi pontianak yang tajam dan panjang terjongol dari mulut. Bedak putih dan garis merah di bawah mata Art Garfunkel lebih nyata kerana lampu memancar ke mukanya.


            Kini, kami aku dan dua orang hantu itu berada di sebuah bilik gelap yang semacam bilik stor. Di belakang dua ekor hantu, terdirilah pintu yang ada tanda lampu hijau yang menerangi kata “KELUAR” di atas. Jelaslah bahawa ini bangunan terbiar yang dijadikan tapak mainan. “Kamu berlari dahulu, nanti kami mengejarmu,” Art Garfunkel mengangkat tangan, menunjukkan lubang paip besi segi empat yang begitu gelap itu. Mereka berbelas kerana bukan hantu sebenarnya. Ini hanya lakonan; mainan.

            Aku tahu bahawa saat ini mereka manusia tetapi saat seterusnya mereka akan terbang macam hantu. Mereka akan menghayati permainan, jadi itu petanda buruk. Aku segera berlari ke dalam lubang paip besi segi empat yang mungkin dipasang di atas sesebuah atap itu. Kerana ruang yang sempit, aku terpaksa merangkak. Paling menakuti ruang sempitlah aku kerana sesak nafas. Walau bagaimanapun, aku tidak menoleh lagi, terus merangkak dengan debar hati yang kuat setiap detik. Jangan-jangan mereka menarik kakiku sekarang! Aku terlihat simbahan lampu biru yang lemah dari pojok atas paip itu sepanjang perangkakan. Ternyatalah bahawa paip ini tidak gelap sepenuhnya.

            Di hujung paip itu, aku tiba di sebuah bilik stor lagi yang agak serupa dengan bilik stor tempat permulaan tadi tetapi lebih lapang. Selapis habuk yang diterangi di bawah cahaya lampu segi empat panjang yang telah berhabuk berpuluh-puluh tahun di atap yang telah berkesan air itu. Di hadapan yang tidak jauh dari tempat berdiriku, terdirilah pintu yang ada tanda yang berlampu hijau dengan kata “KELUAR” di atas juga. Aku tidak ada masa mengamati persekitaran lagi, tidak ada masa untuk berasa negeri akan persendirian di tempat yang tidak berpenghuni ini, terus menuruni tangga yang ada di hadapan mataku sekarang. Aku menuruni tangga yang terbentang sekali demi sekali sekalipun aku sudah berlari melengkung tangga demi tangga. Tangga itu seolah-olah tidak ada akhir. Bilik stor yang serupa asyik muncul di setiap aras. Dalam pergegasan itu, aku terkelip wajah hantu Art Garfunkel dan Paul Simon yang sudah menunggu aku di suatu aras. Debar hatiku tidak ada masa berhenti tetapi bertambah kuat. Aku perlu sampai di hujung sebelum mereka menangkap aku!

            Setelah menuruni 12 aras, akhirnya aku sampai di luar bangunan. Hatiku lega sedikit apabila aku melihat cahaya mata hari. Aku memandang atas tangga yang melengkung ke kiri dan ke kanan sambil berpikir: “Agaknya mereka sedang berkejar ke mari?” Namun begitu, derak kaki mereka masih tidak kedengaran lagi tetapi terngiang-ngiang di tepi telingaku. Aku tahu bahawa itu hanya khayal tetapi khayal itu seakan-akan membenar pada saat seterusnya. Aku berlari ke sebelah tangga itu. Di hadapan mataku, terbentanglah palang-palang besar yang bersusun jingga yang umpama palang monyet tetapi lebih tebal, seperti palang untuk pertandingan memanjat antara bangsa yang menguji kecepatan kesampaian seseorang ke titik tamat. Di palang atas itu, terhantarlah pemegang demi pemegang yang dari jauh yang berbentuk segi empat panjang. Pemegang itu meluncur dari pita penghantar yang terletak di bawah palang atas itu ke arah aku. Adalah yang berbentuk segi tiga. Itu menandakan bahawa peserta banyak telah terlepas ke seberang.

            Di tepi palang mainan itu, bertaburanlah pasir pantai. Aku tertampak Sanjay Menon, kawan Program Latihan Khidmat Negara (P.L.K.N.) aku yang duduk di sebuah batu yang menjulur dari pasir dengan beberapa orang peserta lagi yang berbaring di atas pasir, berteleku di atas pasir. Aku tidak hairan kerana kecemasan itu melupakan aku akan kehairanan hairan akan kebetulan pertembungan aku dengan kawan P.L.K.N. yang lama tidak ditemui itu. Mereka seolah-olah sedang menunggu sesuatu seolah-olah menunggu giliran bergayut pada pemegang itu kerana bukan sahaja pantailah yang sesak manusia tetapi palang besar itu pun sama. Sekarang, dua pandangan ada di hadapan mataku: kiri pantai yang berpasir kasar; kanan sistem palang yang dilatari hutan. Semua calon pertandingan tergesa-gesa melonjak dari pentas perlepasan lalu bergayut pada pemegang yang menghantar mereka ke tujuan seterusnya. Tampaknya mereka takut akan hantu pengejar mereka juga, aku berpikir.

            Aku memanjat pentas kecil perlepasan lalu menunggu terhantarnya bentuk pemegang yang sesuai kepadaku. Tiba-tiba, satu suara yang pernah begitu mesra kedengaran di tepi telingaku: “Ha, jangan pilih pemegang itu, terlalu sempit untuk tangan awak.” Dalam kesibukan orang demi orang yang bergayut pada pemegang segi empat itu, aku berpaling ke kiri. Itu Shankaar Singh kawan P.L.K.N. juga! Peliknya pertandingan ini. Pertandingan ini seolah-olah takdir yang mempertemukan daku dengan kawan lama. Shankaar menggelengkan kepala, merintih: “Matilah aku, aku mendapat hantu...”. Aku tidak ingat akan nama hantu yang tersebut olehnya kerana tumpuanku pada pemegang yang mungkin membawa lebih dekat ke garis tamat. “Ha, ha, jangan pilih yang itu,” dia melarang aku apabila aku hendak mencapai satu pemegang yang agak sempit lubangnya juga tetapi aku tidak mempedulikannya. Tidak kusangkalah bahawa dia, seperti waktu dahulu, suka mengajar orang. Wajah Simon dan Garfunkel yang terkelip dalam akal mengingatkan bahawa aku tidak memunyai masa pemilihan yang banyak. Dengan mengabaikan leternya, aku terus mencapai satu pemegang yang berantara sempit untuk letak jariku. Yang ajaib bahawa jariku dapat menembusi antara sempit itu. Aku bergayut pada pemegang itu kuat-kuat, mengharapkan peluncuran yang lebih pantas tetapi nyatalah aku perlu meneran kesabaran kerana peluncuran itu agak pantas sahaja. Sepanjang peluncuran, kepalaku asyik memancarkan kilat wajah Simon dan Garfunkel yang telah terkelip-kelip lalu menjadi hantu yang berbaju labuh putih kini.

            Aku gementar walaupun tahu bahawa itu mainan. Mainan itu seakan-akan nyata orang yang tertangkap oleh hantu akan digigit, dikunyah dan dilapah oleh hantu tersebut. Entah mengapakah aku berpikir demikian? Mainan itu sepatutnya bersahaja tetapi aku menseriuskan mainan itu tidak semena-mena. Yang aku ketahui sekarang bahawa aku hanya perlu terus-terusan berlari sepantas-pantasnya untuk terus hidup. Setelah pemegang itu menghantar aku ke sebuah pentas lagi yang menandakan kemenangan aku yang sampai di hentian kedua, aku menaiki sebuah kereta yang berjalan di laluan tengah udara yang terhantar di tengah sistem palang itu. Aku memandu kereta itu, mengikut laluan yang ada. Tiba-tiba, orang sebelahku yang juga memandu kereta menjerit: “Tekanlah pedal itu sekuat-kuatnya!” Aku mendengar arahannya yang mendadak, menekan pedal itu sehingga pedal itu sampai ke dasar. Keretaku melancar laju; melancar jauh daripada ugutan hantu Simon dan Garfunkel. Aku berasa bahawa aku seolah-olah sedang melancar di udara dengan angin yang menerjah muka dari arah yang bertentangan. Yang terlihat olehku hayna garis-garis yang berlari sepantas kilat ke belakang. Rasa itu sungguh menyeronokkan daku, sementara melupakan daku akan kecemasan hantu!

            Kereta yang meluncur demikian laju itu memerlahan. Sekarang, kelilingku jalan raya yang tepi ditumbuhi pokok yang berdaun lebat. Pokok-pokok yang berundur menandakan bahawa aku sudah terlepas dari palang-palang dan pemegang itu. Ketika berpikir tentang itu, aku sambil mengangkat tangan di tengah udara yang bertiup songsang, meraikan dan meraih jaya ini. Sungguhpun begitu, aku tidak mengamankan kehati-hatikanku tetapi pada kali ini, aku dapat memandu kereta lebih perlahan daripada pemanduan tadi. Simon dan Garfunkel pasti tidak sampai begitu jauh, pikirku.

            Pemanduan itu panjang masanya, seakan-akanlah aku sudah memandu kereta untuk seminggu. Walau bagaimanapun, bak kata cendekiawan, keamanan tidak kekal, jalan juga tidak semestinya lurus sepanjang perjalanan. Tiba-tiba, aku sampai di simpang yang curam seperti busut. Keretaku menemukan halangan. Adakah Tuhan sengaja menguji aku dengan simpang busut ini? Aku bertanya dengan kecemasan. Mengapakah Tuhan menimpakan ujian ini pada saat yang begitu gelisah ini? Kalau aku terus memijak pedal sekuat-kuatnya untuk memanjat simpang kanan yang agak naik itu, dua ekor hantu itu pasti sudah sampai. Hantu itu pasti menggigit leherku, menjamah aku sebagai makan malamnya. Aku tidak hendak merasai kesakitan yang tentu sengsara dan menggigitku itu sekali-kali! Aku tidak peduli. Aku berusaha melawan kesongsangan, memijak-mijak pedal sekalipun kereta ini begitu sukar naik, seperti dibebani seekor gajah. “Cepat lagi, cepat!” aku berteriak dalam hati, menekan pedal itu lebih kuat lagi tetapi pedal itu sudah sampai ke dasar. Matilah, matilah aku kalau kereta itu masih demikian perlahan! Entah dari mana, terpancarlah isyarat peta jalan yang bergaris-garis di tengah udara, menunjukkan jarak bintik merah dan bintik kuning. Bintik merah itu keretaku; bintik kuning itu kereta...kereta hantu! Bintik kuning itu baru berada beberapa meter di belakang bintik merah!

            Keretaku masih demikian perlahan biarpun hatiku sudah berkocak malah berombak! Aku dapat merasai angin berisyarat dari belakang. Terasa olehkulah kuasa dan nafas dua ekor hantu itu. Mulut ternganga Garfunkel terkelip sebentar dalam otakku. Bayangan ini diikut oleh kelip gambar perterbangan rambut dan jubah putih hantu Simon dan Garfunkel yang berdiri sambil menganjur ke luar dari kereta. Tidak kusyaki lagilah rasaku yang aneh itu lagi. Tidak salahlah bahawa mereka begitu dekat dengan daku sekarang! Aku perlu menekan pedal lebih kuat lagi, lebih kuat lagi.... Lidah mereka semakin panjang, semakin liar, mendahagai tubuh remajaku...

            “Bangun, bangun, bangun! Pukul 10, pukul 10, pukul 10!” satu jerit yang amat membencikan daku itu melatarkan keadaan sekeliling bilikku kepada khayal bahawa aku masih memanjat busut simpang kanan itu. Aku dapat melihat pendingin hawa, kipas bilikku dan langsir yang dicerahkan oleh cahaya mata hari yang tidak tertembus sekalipun keretaku sedang susah menaiki bukit sekarang. Aku berada di sempadan antara kenyataan dengan khayal namun aku lebih rela melelapkan mata, ingin mengekalkan gambar kereta itu. “Bangun, bangun, pukul 10, pukul 10, pukul 10!” jerit yang diselitkan dengan ketawa itu menyusuli jerit pertamanya tadi. Tampaknya budak itu tidak takut akan tamparan yang akan kuhadiahkan nanti! Kecohlah, kejamlah dia menyedarkan seseorang dengan panggilan yang tidak disaring terlebih dahulu dengan otak!

            Setelah menyedari bahawa aku bukan di kedudukan kereta tetapi di katil, kereta dalam mimpiku hanya bergerak di tempat yang sama sahaja walaupun roda masih berputar. Tidak dapat diteruskan lagilah mimpi yang pantas mendenyutkan hati itu. Maka aku bangun, ke tandas, menjeling adikku yang menjelirkan lidah, menggoyangkan kepalanya kerana telah berjaya mempermainkan daku. Aku berdengus tetapi tidak mempersalahkan budak yang naif itu. Sebenarnya, menarik jugalah permainan itu walaupun aku cemas dikejar Simon dan Garfunkel, hantu bersolek yang penyanyi kegemaran 70-anku sebenarnya. Itulah alaman lari daripada maut yang agak pelik juga, aku berpikir.

           

           

           

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...