Aku
masih gementar walaupun tahu bahawa itu hanya mainan. Dua orang yang menjadi
hantu pengejar itu seiras Paul Simon dan Art Garfunkel yang berbaju putih
panjang! Seorang tinggi, seorang rendah. Hantu yang serupa dengan Art Garfunkel
itu berambut panjang sehingga beberapa utas rambut hadapan menutupi
dahi. Mukanya berbedak serba putih dan bawah matanya bergaris celak merah, mulutnya
dihitamkan. Dia memakai jubah panjang yang hanya khas dipakai hantu. Hantu yang
serupa dengan Paul Simon pula lebih rendah, berdiri di kiri Art Garfunkel.
Mukanya tidak berapa jelas kerana terlindung oleh Art Garfunkel yang berhadapan
dengan lampu mentol bulat zaman nenekku yang memancarkan cahaya
kekuning-kuningan yang lemah. Namun, yang terlindung itu lebih mengerikan daku:
samar-samar kelihatanlah bahawa beberapa ketul dagingnya terkeluar dari muka
sehingga menampakkan darah dan daging dalam ; sebatang gigi pontianak yang
tajam dan panjang terjongol dari mulut. Bedak putih dan garis merah di bawah
mata Art Garfunkel lebih nyata kerana lampu memancar ke mukanya.
Kini, kami
— aku dan dua orang
hantu itu berada di sebuah bilik gelap yang semacam bilik stor. Di belakang dua
ekor hantu, terdirilah pintu yang ada tanda lampu hijau yang menerangi kata “KELUAR”
di atas. Jelaslah bahawa ini bangunan terbiar yang dijadikan tapak mainan. “Kamu
berlari dahulu, nanti kami mengejarmu,” Art Garfunkel mengangkat tangan,
menunjukkan lubang paip besi segi empat yang begitu gelap itu. Mereka berbelas kerana
bukan hantu sebenarnya. Ini hanya lakonan; mainan.
Aku tahu
bahawa saat ini mereka manusia tetapi saat seterusnya mereka akan terbang macam
hantu. Mereka akan menghayati permainan, jadi itu petanda buruk. Aku segera
berlari ke dalam lubang paip besi segi empat yang mungkin dipasang di atas
sesebuah atap itu. Kerana ruang yang sempit, aku terpaksa merangkak. Paling
menakuti ruang sempitlah aku kerana sesak nafas. Walau bagaimanapun, aku tidak
menoleh lagi, terus merangkak dengan debar hati yang kuat setiap detik. Jangan-jangan
mereka menarik kakiku sekarang! Aku terlihat simbahan lampu biru yang lemah
dari pojok atas paip itu sepanjang perangkakan. Ternyatalah bahawa paip ini
tidak gelap sepenuhnya.
Di
hujung paip itu, aku tiba di sebuah bilik stor lagi yang agak serupa dengan
bilik stor tempat permulaan tadi tetapi lebih lapang. Selapis habuk yang
diterangi di bawah cahaya lampu segi empat panjang yang telah berhabuk
berpuluh-puluh tahun di atap yang telah berkesan air itu. Di hadapan yang tidak
jauh dari tempat berdiriku, terdirilah pintu yang ada tanda yang berlampu hijau
dengan kata “KELUAR” di atas juga. Aku tidak ada masa mengamati persekitaran lagi,
tidak ada masa untuk berasa negeri akan persendirian di tempat yang tidak
berpenghuni ini, terus menuruni tangga yang ada di hadapan mataku sekarang. Aku
menuruni tangga yang terbentang sekali demi sekali sekalipun aku sudah berlari
melengkung tangga demi tangga. Tangga itu seolah-olah tidak ada akhir. Bilik
stor yang serupa asyik muncul di setiap aras. Dalam pergegasan itu, aku
terkelip wajah hantu Art Garfunkel dan Paul Simon yang sudah menunggu aku di
suatu aras. Debar hatiku tidak ada masa berhenti tetapi bertambah kuat. Aku
perlu sampai di hujung sebelum mereka menangkap aku!
Setelah
menuruni 12 aras, akhirnya aku sampai di luar bangunan. Hatiku lega sedikit
apabila aku melihat cahaya mata hari. Aku memandang atas tangga yang melengkung
ke kiri dan ke kanan sambil berpikir: “Agaknya mereka sedang berkejar ke mari?”
Namun begitu, derak kaki mereka masih tidak kedengaran lagi tetapi
terngiang-ngiang di tepi telingaku. Aku tahu bahawa itu hanya khayal tetapi
khayal itu seakan-akan membenar pada saat seterusnya. Aku berlari ke sebelah
tangga itu. Di hadapan mataku, terbentanglah palang-palang besar yang bersusun jingga
yang umpama palang monyet tetapi lebih tebal, seperti palang untuk pertandingan
memanjat antara bangsa yang menguji kecepatan kesampaian seseorang ke titik
tamat. Di palang atas itu, terhantarlah pemegang demi pemegang yang dari jauh
yang berbentuk segi empat panjang. Pemegang itu meluncur dari pita penghantar
yang terletak di bawah palang atas itu ke arah aku. Adalah yang berbentuk segi
tiga. Itu menandakan bahawa peserta banyak telah terlepas ke seberang.
Di tepi
palang mainan itu, bertaburanlah pasir pantai. Aku tertampak Sanjay Menon,
kawan Program Latihan Khidmat Negara (P.L.K.N.) aku yang duduk di sebuah batu
yang menjulur dari pasir dengan beberapa orang peserta lagi yang berbaring di
atas pasir, berteleku di atas pasir. Aku tidak hairan kerana kecemasan itu
melupakan aku akan kehairanan — hairan akan kebetulan pertembungan aku dengan kawan P.L.K.N. yang lama
tidak ditemui itu. Mereka seolah-olah sedang menunggu sesuatu — seolah-olah
menunggu giliran bergayut pada pemegang itu kerana bukan sahaja pantailah yang
sesak manusia tetapi palang besar itu pun sama. Sekarang, dua pandangan ada di hadapan mataku: kiri pantai yang berpasir kasar; kanan sistem palang yang dilatari hutan. Semua calon pertandingan
tergesa-gesa melonjak dari pentas perlepasan lalu bergayut pada pemegang yang
menghantar mereka ke tujuan seterusnya. Tampaknya mereka takut akan hantu pengejar
mereka juga, aku berpikir.
Aku
memanjat pentas kecil perlepasan lalu menunggu terhantarnya bentuk pemegang
yang sesuai kepadaku. Tiba-tiba, satu suara yang pernah begitu mesra kedengaran di
tepi telingaku: “Ha, jangan pilih pemegang itu, terlalu sempit untuk tangan awak.”
Dalam kesibukan orang demi orang yang bergayut pada pemegang segi empat itu,
aku berpaling ke kiri. Itu Shankaar Singh — kawan P.L.K.N. juga! Peliknya pertandingan
ini. Pertandingan ini seolah-olah takdir yang mempertemukan daku dengan kawan
lama. Shankaar menggelengkan kepala, merintih: “Matilah aku, aku mendapat
hantu...”. Aku tidak ingat akan nama hantu yang tersebut olehnya kerana tumpuanku
pada pemegang yang mungkin membawa lebih dekat ke garis tamat. “Ha, ha, jangan
pilih yang itu,” dia melarang aku apabila aku hendak mencapai satu pemegang
yang agak sempit lubangnya juga tetapi aku tidak mempedulikannya. Tidak
kusangkalah bahawa dia, seperti waktu dahulu, suka mengajar orang. Wajah Simon
dan Garfunkel yang terkelip dalam akal mengingatkan bahawa aku tidak memunyai
masa pemilihan yang banyak. Dengan mengabaikan leternya, aku terus mencapai
satu pemegang yang berantara sempit untuk letak jariku. Yang ajaib bahawa
jariku dapat menembusi antara sempit itu. Aku bergayut pada pemegang itu
kuat-kuat, mengharapkan peluncuran yang lebih pantas tetapi nyatalah aku perlu
meneran kesabaran kerana peluncuran itu agak pantas sahaja. Sepanjang
peluncuran, kepalaku asyik memancarkan kilat wajah Simon dan Garfunkel yang
telah terkelip-kelip lalu menjadi hantu yang berbaju labuh putih kini.
Aku
gementar walaupun tahu bahawa itu mainan. Mainan itu seakan-akan nyata — orang yang
tertangkap oleh hantu akan digigit, dikunyah dan dilapah oleh hantu tersebut. Entah
mengapakah aku berpikir demikian? Mainan itu sepatutnya bersahaja tetapi aku
menseriuskan mainan itu tidak semena-mena. Yang aku ketahui sekarang bahawa aku
hanya perlu terus-terusan berlari sepantas-pantasnya untuk terus hidup. Setelah
pemegang itu menghantar aku ke sebuah pentas lagi yang menandakan kemenangan
aku yang sampai di hentian kedua, aku menaiki sebuah kereta yang berjalan di
laluan tengah udara yang terhantar di tengah sistem palang itu. Aku memandu
kereta itu, mengikut laluan yang ada. Tiba-tiba, orang sebelahku yang juga
memandu kereta menjerit: “Tekanlah pedal itu sekuat-kuatnya!” Aku mendengar
arahannya yang mendadak, menekan pedal itu sehingga pedal itu sampai ke dasar.
Keretaku melancar laju; melancar jauh daripada ugutan hantu Simon dan Garfunkel.
Aku berasa bahawa aku seolah-olah sedang melancar di udara dengan angin yang
menerjah muka dari arah yang bertentangan. Yang terlihat olehku hayna
garis-garis yang berlari sepantas kilat ke belakang. Rasa itu sungguh
menyeronokkan daku, sementara melupakan daku akan kecemasan hantu!
Kereta
yang meluncur demikian laju itu memerlahan. Sekarang, kelilingku jalan raya
yang tepi ditumbuhi pokok yang berdaun lebat. Pokok-pokok yang berundur
menandakan bahawa aku sudah terlepas dari palang-palang dan pemegang itu. Ketika
berpikir tentang itu, aku sambil mengangkat tangan di tengah udara yang bertiup
songsang, meraikan dan meraih jaya ini. Sungguhpun begitu, aku tidak mengamankan
kehati-hatikanku tetapi pada kali ini, aku dapat memandu kereta lebih perlahan
daripada pemanduan tadi. Simon dan Garfunkel pasti tidak sampai begitu jauh,
pikirku.
Pemanduan
itu panjang masanya, seakan-akanlah aku sudah memandu kereta untuk seminggu. Walau
bagaimanapun, bak kata cendekiawan, keamanan tidak kekal, jalan juga tidak
semestinya lurus sepanjang perjalanan. Tiba-tiba, aku sampai di simpang yang curam
seperti busut. Keretaku menemukan halangan. Adakah Tuhan sengaja menguji aku
dengan simpang busut ini? Aku bertanya dengan kecemasan. Mengapakah Tuhan
menimpakan ujian ini pada saat yang begitu gelisah ini? Kalau aku terus memijak
pedal sekuat-kuatnya untuk memanjat simpang kanan yang agak naik itu, dua ekor hantu
itu pasti sudah sampai. Hantu itu pasti menggigit leherku, menjamah aku sebagai
makan malamnya. Aku tidak hendak merasai kesakitan yang tentu sengsara dan menggigitku
itu sekali-kali! Aku tidak peduli. Aku berusaha melawan kesongsangan,
memijak-mijak pedal sekalipun kereta ini begitu sukar naik, seperti dibebani
seekor gajah. “Cepat lagi, cepat!” aku berteriak dalam hati, menekan pedal itu
lebih kuat lagi tetapi pedal itu sudah sampai ke dasar. Matilah, matilah aku
kalau kereta itu masih demikian perlahan! Entah dari mana, terpancarlah isyarat
peta jalan yang bergaris-garis di tengah udara, menunjukkan jarak bintik merah
dan bintik kuning. Bintik merah itu keretaku; bintik kuning itu kereta...kereta
hantu! Bintik kuning itu baru berada beberapa meter di belakang bintik merah!
Keretaku
masih demikian perlahan biarpun hatiku sudah berkocak malah berombak! Aku dapat
merasai angin berisyarat dari belakang. Terasa olehkulah kuasa dan nafas dua
ekor hantu itu. Mulut ternganga Garfunkel terkelip sebentar dalam otakku.
Bayangan ini diikut oleh kelip gambar perterbangan rambut dan jubah putih hantu
Simon dan Garfunkel yang berdiri sambil menganjur ke luar dari kereta. Tidak
kusyaki lagilah rasaku yang aneh itu lagi. Tidak salahlah bahawa mereka begitu
dekat dengan daku sekarang! Aku perlu menekan pedal lebih kuat lagi, lebih kuat
lagi.... Lidah mereka semakin panjang, semakin liar, mendahagai tubuh remajaku...
“Bangun,
bangun, bangun! Pukul 10, pukul 10, pukul 10!” satu jerit yang amat membencikan
daku itu melatarkan keadaan sekeliling bilikku kepada khayal bahawa aku masih
memanjat busut simpang kanan itu. Aku dapat melihat pendingin hawa, kipas
bilikku dan langsir yang dicerahkan oleh cahaya mata hari yang tidak tertembus
sekalipun keretaku sedang susah menaiki bukit sekarang. Aku berada di sempadan antara
kenyataan dengan khayal namun aku lebih rela melelapkan mata, ingin mengekalkan
gambar kereta itu. “Bangun, bangun, pukul 10, pukul 10, pukul 10!” jerit yang
diselitkan dengan ketawa itu menyusuli jerit pertamanya tadi. Tampaknya budak
itu tidak takut akan tamparan yang akan kuhadiahkan nanti! Kecohlah, kejamlah
dia menyedarkan seseorang dengan panggilan yang tidak disaring terlebih dahulu
dengan otak!
Setelah
menyedari bahawa aku bukan di kedudukan kereta tetapi di katil, kereta dalam
mimpiku hanya bergerak di tempat yang sama sahaja walaupun roda masih berputar.
Tidak dapat diteruskan lagilah mimpi yang pantas mendenyutkan hati itu. Maka
aku bangun, ke tandas, menjeling adikku yang menjelirkan lidah, menggoyangkan
kepalanya kerana telah berjaya mempermainkan daku. Aku berdengus tetapi tidak
mempersalahkan budak yang naif itu. Sebenarnya, menarik jugalah permainan itu walaupun aku cemas dikejar Simon dan Garfunkel, hantu bersolek yang penyanyi kegemaran 70-anku sebenarnya. Itulah alaman lari daripada maut yang agak pelik
juga, aku berpikir.
No comments:
Post a Comment