Sunday, November 12, 2017

Seiring dengan Angin

Indahnya sehelai percintaan
ketika perasaan dan harap
melayang mengikut angin.


Aku berjalan
seiring dengan angin
melihat lesapnya bayangmu
ke balik pintu
hati
Sambil memejamkan mata
aku mendepangkan tangan
membiarkan
angin mengayunkan sekeping keikhlasanku
yang kuserahkan nasib kepada-Nya.


Segala-galanya terjadi
begitu indah
begitu semula jadi.


Untuk apakah aku
menjadi kelekatu
sengaja membuang diri ke pelita rasa
berahi yang memaksa aku mencurahkan
pujuk dan cumbu yang dibalut indah belaka
Mengindahkan senyum berlaku mulia
bagai budiman menyokong perut
mengheret langkah secermat-cermatnya.


Segala-galanya berlaku
begitu kaku
begitu palsu.


Seandainya percintaan hanya lakonan termulia
yang menutupi aib dan kelemahan biasa manusia
Lebih relalah aku berpaling muka
berpaling mata
agar seutas kecintaan hina tidak lulus
ke jarum nafsu hina terburu-buru
yang dihantar ke matamu
kerana kecemaran ini
hanya menodai kecantikanmu
Maka hilanglah makna
hilanglah suluh
dongeng percintaan yang kudendangkan selama ini.


Ayuh kita terbangkanlah
segumpal kerinduan yang sudah lama terperangkap
dalam sangkar sukma yang menderitai
gelap gelitanya seribu malam
Katakanlah
betapa dambanya kamu
kepada rangkulanku yang sentiasa terbentang luas untukmu
agar aku mampu
berkongsi kesusahanmu
sekurang-kurangnya.


Indahnya sehelai percintaan
ketika aku berjalan
seiring dengan angin
fitrah
dan ketetapan-Nya
Mudah-mudahan
sehelai idaman kecil ini
bukan khayal bertepuk sebelah tangan
tetapi bertukar kepada sehembusan rasa rindu
yang dititipkan kepada angin
Moga-moga angin membawa
penantian aku
kepada pengabadian pada papan ketentuan-Nya.


Pui Wen Hang
13.11.2017
IPG Kampus Bahasa Melayu
 

 

1 comment:

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...