Thursday, November 16, 2017

Ketika Pasar Seni Masih Menguap dan Menggeliat...

     Cahaya 8.00 pagi yang suci ria memancarkan cahaya mula ke dunia ini, mengalu-alukan pagi baharu yang menyuntikkan wawasan baharu kepada setiap orang. Matahari menggeliat. Wajah matahari dihiasi senyum syukur. Maka matahari pun, dengan syukurnya, menimbal-Nya mengawal hari yang baharu ini. Awan masih belum bangun, kelihatan kabur dan ditudungi kabus pagi mentah separuh lut sinar yang mengantukkan orang. Segala-galanya beredar berpaksikan rancangan-Nya. Entah apakah kejutan yang akan dihadiahkan oleh-Nya pada hari ini?

     Di Pasar Seni, kebanyakan gerai masih belum dibuka. Aku, Seng Fa dan Jia Wei yang berjalan sepanjang lorong itu pun ikut malas. Tiadalah apa-apa yang menyukakan kami. Segala-galanya begitu awal, muda dan mengantukkan kami. Cahaya mentari masih cerah, belum bertukar warna kepada warna kekuning-kuningan yang panas dan meresahkan orang.  Lihatlah, lampu sebuah kedai pintu pagar besi lesu bersuluh, mengekalkan kenangan semalam. Kelihatanlah bahawa kedai itu sudah usang dengan cat dinding yang lekang dan lantai mozek kecil rekaan zaman silam. Siapakah yang lupa menutup lampu ini sehingga tertinggallah kemeriahan semalam yang menjadi nostalgia pada hari ini? Bawah lampu yang berkerdip lemah itu, terasalah bahawa kedai itu begitu mengantuk dan belum bersedia untuk bangun lagi, umpama budak yang merajuk ingin menyelinap ke dalam selimut semula.

    Walau bagaimanapun, aku menggeliat dalam kesyukuran, membiarkan bahawa sinar matahari pagi yang sihat dan sesuci cahaya surga ini menembusi setiap liang romaku, memberikan tenaga permulaan yang cukup kepadaku pada hari ini. Syukurlah aku kerana Tuhan mengurniakan kesegaran hati kepadaku bagi aku menghadapi pagi yang masih muda mentah ini, yang belum melarat menjadi senja yang memilukan pandangan.

     Seketika lagi, gerai dan jalan pun bermula meriah dengan kehadiran kereta dan orang yang makin banyak. Pagi tidak begitu mengantukkan orang dan mentah lagi. Di jalan, dapat kita lihatlah bahawa kereta yang lebih banyak lalu-lalang, menyibukkan jalan dan kadangkala memasuki jalan sepanjang Pasar Seni, menyukarkan perjalanan orang ramai. Juga bersualah kami dengan pekedai yang berseri muka pada pagi kurnia Tuhan ini, mengalu-alukan kedatangan pelanggan dengan senyum mesra pagi dengan tenaga dan harap yang penuh, dengan mendukung kepercayaan teguh bahawa mereka akan menjalani perniagaan hari ini dengan kegembiraan sehingga mendapat untung yang lumayan.

     Lihatlah ketua gerai perempuan Yao Ca Guai. "Selamat datang, berapakah bilangan orang?" dia menyapa pelanggan yang lalu-lalang dengan salam berulang-ulang. Sibuklah dia mengesat meja dengan kain buruk sambil mendongak cemas, melihat sama ada adanya pelanggan yang hendak menjamah hidangan keahliannya, ——Yao Ca Guai. Yao Ca Guai batang rangup yang wujud dalam pasangan yang dibuat daripada tepung. Batang tepung ini digoreng sehingga menjadi sungguh rangup. Anda dapat merasai minyak, kerangupan dan kewangian sekaligus yang tersebar dan kekal di dalam mulut ketika mengunyah Yao Ca Guai. Di sini, meja sudah dipenuhi pelanggan. Mereka datang ke sini untuk memulakan pagi dengan kepuasan mengunyah Yao Ca Guai yang lazat dan hangat. Kami pun. Ramainya gerai ini——bukan kerana kebisingan suara pelanggan tetapi kepenuhan di setiap meja kedai itu.

     Aku suka meihat lalu-lalangnya orang yang melukiskan kekeliruan pada wajahnya, memikirkan apakah yang patut dimakannya dan dicarinya di Pasar Seni pada pagi ini. Semasa tunduk mengamati bubur ikan yang menyelerakan daku dan Yao Ca Guai yang berkulit rangup dan menggoda orang menelannya, aku terdengar bualan seorang pelanggan. Pelanggan itu nenek yang berusia sekitar 50 tahun. Dia sangat bangga kerana anaknya 'terjinak' olehnya. Kata nenek itulah bahawa cucunya sangat cerewet dan nakal. Dia menyambung ceritanya dengan senyum yang puas dan bangga: "Apabila aku mengangkat rotan, dia takut. Jadi, patuh pada sayalah dia." Aku tersenyum tidak semena-mena, menggeleng. Tidak aku sangkalah bahawa ibu bapa Cina masih terikat oleh pengajaran kuku besi yang kaku begini. Bilakah mereka hendak maju? Bilakah mereka hendak menganjalkan cara pengajaran mereka? Pendidikan sekarang bukan perotanan tetapi pendidikan kasih sayang, bukan sekadar pemarahan dan kepatuhan. Kita harus menjiwai pendidikan kanak-kanak dengan kasih sayang dan rasa bertanggung jawab yang penuh supaya kita turut gembira semasa mengajar kanak-kanak berhadapan dengan liku-liku dan kerenah dunia ini. Kasih kita turut memengaruhi kanak-kanak-kanak kita menjadi manusia yang berperi kemanusiaan penuh——peri kemanusiaanlah yang semakin hilang pada hari ini! Aku menggeleng lagi. Bukankah kadangkalalah pengekalan jati diri kecinaan ini lebih baik? Untuk apakah kita menyengsarakan warga zaman lama dengan perubahan demi perubahan yang begitu menyerlahkan sikap mementingkan diri kita yang tidak memedulikan pandangan dan perasaan orang lain? Untuk apakah kita perlu menghapuskan wajah kebengisan orang Cina yang menjadi kemegahan kami, orang Cina ini? Biarkanlah bahawa budaya kejam ini terus mekar dengan indahnya di dunia yang telanjang kehodohan kemanusiaan ini!

     Dari tempat jauh, jelas menusuk telingalah teriak daripada perakam: "Mari, mari! Kuih Mua Ci yang sedap, kuih Mua Ci yang lekat (Kuih Mua Ci kuih Cina yang lekat dan manis ketika dikunyah)!"Teriak itu berulang-ulang. Dulu, saya menganggap bahawa itu gangguan tetapi pada hari ini, itu kebahagiaan yang kudengar. Terima kasih Tuhan kerana memeriahkan pagi ini dengan masih mengekalkan manusia yang walaupun tidak sempurna, turut mencorakkan kehidupanku! Tidak mengapalah bahawa dunia ini selalu dinodai, dilalimi asalkan kita berusaha mengindahkan dan melakarkan peribadi kita yang istimewa kepada dunia ini bersama-sama: bersama-samalah kita bertikam lidah; bersama-samalah kita menangis!

     Kami meneroka jalan baharu di Pasar Seni pada pagi ini. Terasalah kesegaran ketika kami bergambar pada pagi. Istimewa sungguhlah perasaan itu. Denyut nadi pergambaran Jia Wei tidak berhenti-henti malah meluap-luap, mengimbau raksasa nafsunya. Dia tidak putus menyuruh Seng Fa menolongnya menangkap gambar dengan berlatarkan bangunan ala Inggeris abad 90-an yang putih dan masjid yang agung. Pada asalanya, aku segan bergambar tetapi kemudian kerana tertarik oleh pandangan yang cantik, aku turut segan meminta Seng Fa merakamkan jejak ke sini untuk aku. Setelah menangkap gambar, Jia Wei akan meragut telefon pintar dari tangan Seng Fa lalu membelek-belek tangkapan-tangkapan tersebut. Seterusnya, matanya yang sebulat guli itu akan terbeliak dan jerit ngilunya akan menyerang telinga: "Weh, tengok! Muka aku gemuk! Ini tak cantik, tolong aku tangkap gambar sekali lagi!" Kemudian, Jia Wei menyumbatkan telefon pintar ini kembali ke dalam tangan Seng Fa. Seng Fa mencebir dalam senyum lesunya, reda sahaja akan kerenah kawannya itu. Tidak mengapa...kita tidak patut berkira sangat dengan kawan! Ini anugerah Yang Maha Esa, syukurlah! Syukurlah dan anda akan mendapat barang lebih banyak yang anda ingini——percayailah aku.

     Penangkapan gambar pada waktu pagi perasaannya begitu luar biasa. Semasa aku melihat bangunan besar beracuan London yang lama terbiar tetapi terpamer muda pada pagi ini; semasa aku melemparkan pandangan ke masjid suci yang besar dan agung di tepi laut sambil mencecah tuah pandangan dari masjid itu, segala-galanya begitu mensyukurkan daku akan kehadiranku di dunia ini. Bangunan London dan masjid sedang memakai secarik sutera putih daripada mentari pagi yang sentiasa indah dan menyuamkan tubuh. Kerana mendapat nikmat itu, kedua-dua buah bangunan itu tersenyum syukur dalam cahaya. Bangunan London dan masjid laksana bangunan di taman surga yang disirami cahaya surga-Nya——indah, tidak terperilah perasaan syukur ini.

     Pada suatu sudut lagi, aku menyaksikan kegelapan dunia yang menggelisahkan jiwa. Sungai yang lebar mengalir deras, bagai raksasa yang ingin menelan semua benda yang hanyut di hadapannya. Raksasa ini berlaku rakus pada pagi yang disirami cahaya surga pagi. Sungguhpun begitu, kerakusan yang serba kecil ini tidak mampu mencemari keindahan pagi. Kehodohan itu hanya hiasan kecil dunia yang mengingatkan kita bahawa dunia ini tidak sempurna: kejahatan dan kecantikan perlu saling melengkapi untuk melahirkan kebahagiaan. Lihatlah. Sungai sepatutnya lemah lembut, mengalir dengan ketenangan, membawa air jernihnya ke laut. Sekarang, sungai yang tidak bening lagi ini mengalir deras, terburu-buru menenggelami batu, sampah yang ada di hadapannya, menghanyutkan segala kotoran dengan kegusaran, tidak sabar lekas sekali ke laut untuk menamatkan riwayat. Kebencian dan kemarahan yang tidak sepatutnya ada pada sesebuah sungai dibangkitkan oleh manusia yang lalim merobek keindahannya. Ketika merenung sungai yang dalam dan mengalir rakus ini, meremanglah hatiku. Sesiapa yang jatuh ke dalam sungai itu pasti ditelan oleh sungai itu terus, kehilangan tulang empat keratnya.

     Sebagai penutup, "syukur!" ingin aku infakkan kepada pagi ini sambil aku menggeliat, mengantuk sambil mengiringi cahaya pagi yang begitu memalaskan daku. Ya Tuhan, terima kasih kerana mengurniakan pagi yang begitu indah sebagai permulaan hari baharuku yang baik. Aku berjanji bahawa aku akan terus mengamati ciptaan-Mu yang tersiratlah pelbagai keindahan yang mengatasi kerdip emas dan omong kosong yang hina semata-mata.
   




No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...