Saturday, December 2, 2017

Meraikan Hari Ini

Aku meredah pasar malam ini
mencuba memetik aroma persatuan
"Ini hari...ini hari...mangga segar!"
Seru ini berlagu
ketika seorang penjual Melayu
menyesuaikan lenggok bicaranya
untuk sekumpulan suri rumah tangga Cina
yang mengelilinginya.

Aku mencuba menghirup udara di sini
udara 1 Malaysia
Aku melihat terukirnya senyum
seorang lelaki penjual Cina yang gemuk
ketika mendengar bicara wanita tua India
yang melenggokkan kepalanya
dengan bahasa yang berputar lincah.

Ah...
Lapangnya hati ini
ketika tiadalah jarak antara kita
Kecurigaan dan kehati-hatian
langsung terhapus
ketika Cina, Melayu, India
hanya berkumpul
untuk membeli
mempelam yang sama.

Ah...
Lalu-lalang ini tidak sesak
sebaliknya
dalam hati
berkembanglah kesyukuran
Syukurlah
aku masih mencium laut manusia
dan kita masih berteduh
di bawah langit kelam yang sama
bersama-sama membimbangi
hujan yang kian turun
Ini bukan pasar perasaan
tempat bahawa kita memainkan perkataan
yang lahir daripada nafsu dan angkara semata-mata
tetapi gabungan kenaifan
yang mengikatkan kemesraan
dan kemesraan ini membuahkan erti
1 Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...