Saturday, April 7, 2018

Lena dalam Kesedaran; Sedar dalam Kelenaan

Aku lena
dalam kesedaran.
Dunia ini
mengejar harta.
Inginlah aku mencari
kekayaan budi yang hilang.

Aku sedar
dalam kelenaan
namun dunia menghantuk aku
mendera jiwa menerima hakikat:
yang bising tetapi disukai
yang kaya tetap berkuasa.

Lena dalam kesedaran
sedar dalam kelenaan.
Dunia ini hanya roda berhias indah
dihuni kekaguman bintik-bintik cahaya
dihuni kegembiraan gurau-gurau hina.

Patutkah kita serius?
Yang serius tetap dikalahkan
oleh kerampingan pinggang, seri wajah
oleh teriak ghairah, janji palsu.



Pui Wen Hang
31.1.2018
Bandar Tasik Selatan


No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...