Saturday, April 7, 2018

Percikan-percikan Dosa

Berat
aku menanggung kepiluan.

Perit
aku didera beban.

Aku menunggu
suatu peleraian
di simpang kecemasan.
Gelora
berkecamuk
dalam balutan kesenangan.

Berbuat salahkah aku
sehingga perlu dihukum demikian?

Tidak putuslah aku bertasbih
mengharapkan ampun dan keredaan-Nya.
"Aku bersaksi bahawa
tiadalah tuhan melainkan Allah."

Akhirnya
terembes jugalah kotoran
percikan-percikan dosa bertaburan
bau busuk memenuhi tandas.

Ya Allah
kotornya aku!
Ya Allah
sucikanlah aku daripada najis kotor.
Sesungguhnya, aku insan yang berdosa.
Tatanglah sucinya takwaku
mengaitkan setiap manik keikhlasan
bersujud hanya demi-Mu, Ya Allah.



Pui Wen Hang
31.1.2018
Bandar Tasik Selatan

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...