Thursday, May 17, 2018

Suatu Makan Malam Istimewa: Hati Bertimpuh dalam Kesyukuran

17/5/2018 (Khamis)
    
     Ini Ramadan pertamaku yang rasmi. Dulu, aku pernah berpuasa selama seminggu sahaja dan dengan senangnya, aku berjaya menyempurnakan puasa sehari penuh. Puasa senang sahaja padaku: tahan akan kelaparan dan tidak perlu berpikir untuk makan petang di mana nanti.

     Tirai subuh Ramadan kuselak dengan sajian kasih daripada Puan Yati. Puan Yati ibu angkat yang sungguh prihatin dan kasih akan daku. Beliau sudah menyediakan sajian subuhku: sup ayam, nasi dan pulut pada pukul 11.00 malam semalam. Sambil berjengket-jengket, beliau menitipkan pesan secara berbisik kepada rakan sebilikku, menyuruh Seng Fa menyerahkan hidangan ini kepadaku. Selepas itu, berjengket-jengket pulalah beliau dengan hati yang cermat dan syukur, dengan niat tidak ingin disedari orang lalu lenyap dalam lembayung malam. Malam kembali sunyi dan rendah diri; serendah hati Puan Yati yang hanya hendak menyalurkan kasih. 

     Alhamdulillah. Sup berkhasiat ayam yang pekat dengan kasih Puan Yati itu kusyukuri malah kutangisi dalam hati dengan penghargaan. Kalau bukan kerana sajian subuh Puan Yati, mungkinlah aku cepat lapar dengan tiga biji kumar sahaja. 

     Pada bulan Ramadan, pada waktu lohor, orang yang tidak pernah muncul di surau merajinkan diri muncul di surau; orang yang tidak pernah mengalunkan azan orang pertama yang sampai di surau lalu mengalunkan azan dengan cara yang berlebih-lebihan: menopang kedua-dua telinganya dengan telapak tangan dan menjerit sekuat-kuatnya dan kepalanya berayun perlahan dan lembut ke kiri dan ke kanan, menghayati makna azan. Surau pada waktu subuh tiba-tiba dipenuhi orang. Semua orang hendak mengejar pahala berganda bulan Ramadan yang teramat mulia. 

     Pada aku, kewajiban kita sebagai Muslimlah penghadiran surau setiap hari, bukan kerana Ramadan menjanjikan untung yang berganda tetapi kerana itu tanggung jawabku sebagai Muslim.

     Lembahyung rahmat datang meliputi malam dengan izin dan keredaan-Nya. Di atas meja di Kedai Makan Murni, SS2, terhidanglah Chicken Chop yang berasap-asap, berlauk Mi Indo yang menggoda selera dengan kemasaman rasa mi maggi yang pekat. Alhamdulillah, kawan-kawanku: Seng Fa, Zheng Lian, Jackson, Xiao Qing, Albert, Jia Wei dan Chai Lee sanggup menyambut hari pertama berbuka puasaku. Terasalah bahawa kini, mereka begitu dekat denganku. Keterharuan itu meluap-luap daripada setitis kesedaran: kesedaran bahawa mereka menghargai aku sebagai kawan yang sudah kembali kepada fitrah Islam. 

     Alhamdulillah, malam Ramadan pertama datang dengan rahmat yang penuh. Ya Allah, kuatkanlah hati, penuhkanlah hatiku dengan iman supaya aku terus tabah dan taat menjalani hari-hari seterusnya yang tentu lebih mencabar dengan pelbagai godaan kesenangan dunia pada bulan Ramadan.

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...