Wednesday, May 16, 2018

Solat Tarawih bagi Kali Pertama

     Aku tidak menyangka bahawa solat tarawih demikian susah. Pada bayangan saya, Muslim tunggang-tonggek 10 rakaat cepat dan lancar sekali, jadi solat itu cepat siap. Tidak kusangka bahawa kelajuan solat lapan rakaat itu dengan setiap dua rakaat sebagai seperangkat itu biasa seperti solat biasa. Tidak kusangkalah bahawa aku perlu melayan setiap gerak perlahan dengan mengekalkan keluhuran iman yang timbul tenggelam tidak tentu kerana terganggu sedikit!

     Kelajuan itu tidak menjadi masalah. Yang menghambat saya mengkhusyuki solat kelaparan. Aku belum makan malam kerana terlalu letih hendak bangun tidur petang setelah memerah otak untuk memikirkan jawab peperiksaan Pensejarahan Malaysia. Sekarang, solat tarawih menyeksa aku pula! Aku hendak taat kepada Allah, melunaskan tanggung jawab sebagai Muslim yang bersolat tawarih. Oleh itu, pada aku, kelaparan bukan alasan; kelaparan bukan penghambat kesetiaanku kepada Allah. Maka aku menekan perut sambil terus menumpukan kerendahan diri terhadap Allah.

     Aku memang hamba yang lemah. Kelaparan semakin mendera aku sehingga tumpuanku terjejas dan yang kupikirkan hanya perut yang kian leper dan menyengsarakan daku. Imanku semakin lama semakin lemah. Penzikiran yang pendek tetapi perlahan setelah al-Fatihah sudah bermula menguji kesabaranku. Kelaparan mudah memarahkan seseorang; mengurangi kesabaran seseorang. Pada pikiranku sekarang, penzikiran yang perlahan bukan tanda takwa tetapi kejelikan imam yang melengahkan masa makan. Aku bermula tidak sabar akan imam. Menjalarlah kegelisahan menghendaki imam cepat menghabiskan zikir surah!

     Astaghfirullahalhazim. Aku tidak patut berpikir begitu tetapi perutku terlalu lapar. Aku mencuba mengikis bisik jahat dalam otakku, menumpukan perhatian pada puji-pujian terhadap Allah; mencuba menghayati makna agung di balik "Ar-Rahmanirrahim". Pada mula-mulanya, aku memang mencengkamkan kakiku pada lantai, bagai pasak iman yang diteguhkan di atas tanah takwa namun kemudian, bangunnya dan sujud aku bermula longlai dan sambalewa sehingga aku hampir tersungkur ke tanah kerana kekurangan zat yang membekalkan tenaga di dalam badan. 

     Allah bersifat sempurna. Dia tidak mungkin menyeksa aku dengan kelaparan. Dialah pemberi kurnia. Namun demikian, bahawa Dia tidak memberikan makanan kepadaku bukan kesalahan-Nya tetapi kesalahanku. Akulah yang bebal, tidak makan malam dulu. Walau bagaimanapun, di celah-celah usaha tidak menyamakan Allah dengan manusia yang suka menyeksa orang, timbul jugallah bisik-bisik yang mencuba menyelinapi iman, mempersalahkan Allah. Kerana solat tawarih, aku terpaksa menahan kelaparan! Kerana gila akan agama, aku terpaksa menyeksa diri demikian dengan cara yang demikian bodoh! Astaghfirullahalzim, manusia memang mudah lalai dan syirik semasa lapar!

     Aku tidak patut mempersalahkan Allah. Allah bersifat sempurna. Alhamdulillah, Allah telah memilih dan mengumpulkan daku di sini untuk beribadat kepada-Nya. Aku patut bersyukur. Maka aku terus menabahkan hati dan perut yang memang menguji kelemahan seseorang insan lalu terus merafakkan puji kepada-Nya. Bacaanku semakin kuat kerana melawan nafsu lapar yang ingin mempersalahkan Allah!

     Ini ujian; ini ujian! Allah sedang menguji keyakinanku kepada-Nya!

     Aku terus beribadah, terus bersujud dan bangun semula. Kerana aku lapar, aku mempersalahkan Allah? Terlalu rendahlah iman begini! Aku terus menabahkan hati demi Allah; demi Allah! Aku percaya bahawa di hujung kesusahan, adalah kemanisan yang menungguku!

     Alhamdulillah, nasib baiklah mereka memang menyediakan juadah ringan pada pukul 11.00 malam. Aku memang agak hairan ketika yang disediakan mereka hanya jagung dan keropok lekor yang tidak cukup mengenyangkan perutku yang mengamuk ini. Walau bagaimanapun, syukurlah aku kerana makanan yang sedikit itu memaniskan iman kembali. 

     Kelaparan memang dapat membunuh niat suci beribadah. Manusia begitu mudah lemah kerana ketiadaan makanan sahaja. Apakah yang akan terjadi semasa Dajjal datang nanti, menawarkan makanan kepada kita pada waktu kemarau dengan syarat menuhankannya walhal Allah tidak berbentuk, tiada permulaan dan akhir?

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...