Monday, May 7, 2018

Senyum yang Ternganga Bahagia di Celah Awan Biru

     Senyum yang ternganga yang penuh dengan kebahagiaan diabadikan dalam gambar kumpulan bersempena dengan majlis perkahwinan anak Encik Mahdi. Senyum yang ikhlas berserta tangan yang terangkat dengan ibu jari menunjukkan "baik" itu membebaskan seorang lelaki berumur 50-an daripada belenggu kerja dan kelesuan malam-malam yang tidak membenarkannya tidur kerana pengejaran pelbagai buku dan rencana yang belum siap dibaca dan ditulis.

     Suci daripada kepenatan. Suci daripada ketidakredaan. Itulah yang dapat kusifatkan tentang senyum Encik Mahdi pada hari nikah anak lelaki sulungnya. Saya tidak pernah melihat bahawa Encik Mahdi tersenyum sebahagia begini. Senyumnya senaif budak yang baru mendapat aiskrim. Fatah dan Izzati mengatakan bahawa Encik Mahdi sangat comel dengan senyum kebudak-budakannya itu. Tidak pernahlah kami melihat senyumnya yang secomel dan seasli itu. Terharu betullah aku menatap senyum itu dan pada masa yang sama, aku turut sayu. Keterharuan dan kesayuan itu berbaur. Yang penting bahawa Encik Mahdi memperoleh kebahagiaannya dan rehatnya yang sejati pada malam ini akhirnya. Tidak perlulah aku menghalusi dan menjelaskan perasaanku yang selalu terbelit keliru lalu tersimpul mati. 

     Dia tidak perlu mengkhatam buku pada hari ini. Dia tidak perlu menulis rencana dalam komputernya pada hari ini. Pada hari ini, dia hanya berdiri di tepi pintu dengan tangan bersilang pada perutnya sambil menunggu tamu dengan harap yang penuh. Sekali-sekalalah kepalanya menjenguk keluar dari pintu sehingga dia ditegur isterinya supaya dia berdiri sopan semula di pintu asal. Ini memang harinya. Anaknya telah berkahwin. Seseorang bapa pasti berasa bahagia ketika anaknya telah menemui kebahagiannya sendiri untuk perjalanan kehidupan hingga akhir hayat. 

     Pengantin lelaki dan pengantin perempuan yang bahu melekati bahu itu bagai bulan dan matahari; wajah mereka berseri-seri. Yang terutama mahkota perhiasan pengantin perempuan yang berkilau-kilau hijau. Mereka memang bagai cincin dengan permata; bagai pinang dibelah dua. Aku pun terpesona oleh kekemasan lima pancaindera pengantin perempuan itu: mata besar yang dicelaki, hidung yang muncung; mulut kecil bergincu merah yang manis memang sesuai dengan wanita manja yang kecil molek itu. Mereka memang cocok. Tengkolok hijau muda pengantin lelaki menambah kebudimanan dan ketampanannya sebagai lelaki yang mampu menyokong atap keluarganya; tudung labuh hijau muda pengantin perempuan pula menyerlahkan keanggunan dan kerapiannya menjaga aurat. 

     Ini memang hari yang paling menggembirakan Encik Mahdi. Aku berdoa agar Encik Mahdi turut segembira hari ini pada hari-hari lain. Semoga senyumnya terus ternganga begitu sehingga turut menghimbau burung-burung di celah awan biru yang turut riang berkicau. Semoga senyumnya tidak lekang dek hampa oleh anak muridnya yang selalu malas membuat kerjanya. Semoga senyumnya tidak lurut dek tindihan kertas yang semakin tinggi di atas meja pejabatnya. Aku selalu mendoakan suatu sudut yang senang dalam hati Encik Mahdi. Semoga Encik Mahdi tahu melabuhkan kepenatannya di pelabuhan waktu yang sesuai. 

     Senyum ternganga bahagianya tergantung di celah awan biru—sungguh memesonakan orang!



No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...