Friday, March 30, 2018

"Pemelajaran" atau "Pembelajaran"?

   Kebanyakan orang menggunakan bentuk "pembelajaran" jika bentuk "pembelajaran" dibandingkan dengan bentuk "pemelajaran". Kementerian Pendidikan Malaysia juga menetapkan frasa "Standard Pembelajaran". Masalahnya bahawa betulkah penerbitan bentuk "pembelajaran"?

     MeN- (me-, mem-, men-, meng-, menge-) ---> peN-...-an. Pola ini dapat kita saksikan dalam kata-kata seperti: MENjual ---> PENjualAN; menggabungkan --- penggabungan; menulis ---> penulisan

     BeR- (ber-, be-, bel-) ---> peR- (per-, pe-, pel-)...-an. Contoh: BELajar ---> PELajarAN; BERgaduh---> PERgaduhAN; berjalan ---> perjalanan.


  MempeR- (memper-, mempel-) ---> pemeR- (pemer-, pemel-)...-an. Misalnya: MEMPERoleh ---> PEMERolehAN; MEMPELajarI ---> PEMELajarAN.


     Ketahuan bahawa "pemelajaran" terbit daripada "mempelajari". Soal sekarang: daripada manakah terbitnya bentuk "pembelajaran"? Jika dikatakan bahawa "pembelajaran" berkata dasar "belajar", "belajar" seharusnya diterbitkan kepada "pelajaran" yang bermaksud proses belajar (selain bermaksud sesuatu yang dipelajari; mata pelajaran)! Jika dikatakan bahawa "pembelajaran" terbit daripada bentuk meN-, iaitu "membelajari", itu dakwaan yang salah juga. Cuba rujuklah Kamus Dewan dan Kampus Pelajar. Adakah bentuk "membelajari"?

     Sebagai simpulan, betulkan yang biasa; biasakan yang betul! Gunakanlah "pemelajaran" yang baku dan elakkanlah "pembelajaran" yang tidak jelas asal usulnya. Anda juga boleh menggunakan bentuk "pelajaran" untuk maksud "kegiatan belajar". Gunakanlah bentuk kata berkiblatkan kesedaran morfologi dan kejelasan asal usul kata itu!

No comments:

Post a Comment

Perpisahan yang Rela?

 Perpisahan? Kalau berpisah, mengapakah saya tidak mempunyai rasa, malah bersikap rela?  Aku sendiri tidak tahu tentang cara mengungkapkan p...