Kebanyakan
orang menggunakan bentuk "pembelajaran" jika bentuk
"pembelajaran" dibandingkan dengan bentuk "pemelajaran".
Kementerian Pendidikan Malaysia juga menetapkan frasa "Standard Pembelajaran".
Masalahnya bahawa betulkah penerbitan bentuk "pembelajaran"?
MeN- (me-, mem-, men-, meng-, menge-)
---> peN-...-an. Pola ini dapat kita saksikan dalam kata-kata seperti:
MENjual ---> PENjualAN; menggabungkan --- penggabungan; menulis --->
penulisan
BeR- (ber-, be-, bel-) ---> peR- (per-,
pe-, pel-)...-an. Contoh: BELajar ---> PELajarAN; BERgaduh--->
PERgaduhAN; berjalan ---> perjalanan.
MempeR- (memper-, mempel-) ---> pemeR-
(pemer-, pemel-)...-an. Misalnya: MEMPERoleh ---> PEMERolehAN; MEMPELajarI
---> PEMELajarAN.
Ketahuan bahawa "pemelajaran"
terbit daripada "mempelajari". Soal sekarang: daripada manakah
terbitnya bentuk "pembelajaran"? Jika dikatakan bahawa
"pembelajaran" berkata dasar "belajar", "belajar"
seharusnya diterbitkan kepada "pelajaran" yang bermaksud proses
belajar (selain bermaksud sesuatu yang dipelajari; mata pelajaran)! Jika
dikatakan bahawa "pembelajaran" terbit daripada bentuk meN-, iaitu
"membelajari", itu dakwaan yang salah juga. Cuba rujuklah Kamus Dewan
dan Kampus Pelajar. Adakah bentuk "membelajari"?
Sebagai simpulan, betulkan yang biasa;
biasakan yang betul! Gunakanlah "pemelajaran" yang baku dan
elakkanlah "pembelajaran" yang tidak jelas asal usulnya. Anda juga
boleh menggunakan bentuk "pelajaran" untuk maksud "kegiatan
belajar". Gunakanlah bentuk kata berkiblatkan kesedaran morfologi dan
kejelasan asal usul kata itu!
No comments:
Post a Comment